W jakich krajach wymiana opon z letnich na zimowe jest obowiązkowa?

Kiedy zbliża się jesień, w ramach przygotowania pojazdu do sezonu zimowego, warto dokonać wymiany opon z letnich na zimowe, które są przystosowane do jazdy w niskich temperaturach, często po oblodzonej czy zaśnieżonej nawierzchni. W Polsce nie ma obowiązku dokonywania takiej wymiany, a jak jest w innych krajach?

Pomysły polskich polityków

Kwestia obowiązkowej wymiany opon z letnich na zimowe pojawia się w zasadzie co roku, kiedy zbliża się zima. Kierowcy w Polsce nie zawsze dbają o wymianę ogumienia, albo jeżdżą cały rok na tzw. oponach całorocznych, wielosezonowych.
Ostatni projekt traktujący o obowiązkowej wymianie opon wskazywał, że kierowcy byliby zobligowani do stosowania w pojazdach samochodowych zimowego ogumienia od 1 listopada do 31 marca. Przeciwnicy takiego rozwiązania argumentują, że zimy w Polsce są coraz łagodniejsze, więc nie ma sensu stosować zimowych opon. Zwolennicy zaznaczają, że nie tylko śnieg, ale i mrozy, i występująca na drogach gołoledź powinny nas skłonić do zmiany ogumienia.

Wymiana obowiązkowa – Austria, Czechy, Niemcy

W Austrii obowiązek jazdy na zimowych oponach został wprowadzony ustawowo i określony na okres od 1 listopada do 15 kwietnia oraz wtedy, gdy warunki pogodowe tego wymagają. Przy tym opony zimowe muszą mieć minimalną głębokość bieżnika wynoszącą 4 mm dla opon radialnych i 5 mm dla opon diagonalnych. Nie ma przy tym znaczenia, czy poruszamy się samochodem na austriackich numerach rejestracyjnych, czy przyjechaliśmy do tego kraju na wycieczkę lub urlop. Alternatywą dla kierowców jest stosowanie opon letnich w Austrii z założonymi łańcuchami, zamiast opon zimowych, ale tylko na drogach stale lub prawie zawsze pokrytych śniegiem lub lodem.
W Niemczech z kolei w przypadku opadów śniegu lub występowania gołoledzi samochody muszą być wyposażone w opony zimowe, lub całoroczne z oznaczeniem M+S, a ich bieżnik musi wynosić minimum 1,6 mm. Nasi zachodni sąsiedzi nie określili odgórnie okresu, w którym stosowanie ogumienia zimowego jest obowiązkowe. Trzeba jednak dostosować opony samochodowe do warunków pogodowych.
Podróżując samochodem do Czech w okresie od 1 listopada do 31 marca, trzeba mieć opony zimowe z bieżnikiem minimum 4 mm. Z kolei we Włoszech nie są one obowiązkowe, chyba że na drodze ustawiono odpowiedni znak określający okres, w którym takie ogumienie jest wymagane lub potrzebne są łańcuchy. Podobnie wygląda to w regionach alpejskich we Francji.
Obowiązek posiadania samochodu wyposażonego w ogumienie zimowe występuje w Norwegii, Szwecji, Rumunii, na Słowacji, Łotwie i w Estonii. Nie trzeba instalować „zimówek” w Holandii, Belgii, Danii, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Bułgarii, Macedonii, Albanii, Grecji i Portugalii.

Jak wymienić opony?

Jeśli decydujemy się na wymianę opon z letnich na zimowe, warto zaplanować to wcześniej, a nie w momencie, kiedy spadnie śnieg, ponieważ możemy trafić na duże kolejki w warsztatach. Najlepiej założyć opony zimowe do samochodu, jeśli temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza i utrzymuje się przez co najmniej tydzień. Podczas wymiany w warsztacie nie tylko zmieńmy ogumienie, ale sprawdźmy m.in. zbieżność kół. Właściwie ustawiona geometria kół pozwoli uniknąć nadmiernego i nienaturalnego zużycia opony, zwiększenia zużycia paliwa oraz przyspieszenia zużycia elementów zawieszenia pojazdu.

Posty powiązane