Mazury z roku na rok przyciągają coraz więcej turystów. Malownicze krajobrazy, piękne jeziora, cisza i spokój to warunki sprzyjające nie tylko wypoczynkowi w czasie urlopu, ale również twórczej pracy. Dlatego otwarcie niewielkiego hotelu w krainie tysiąca jezior może okazać się świetnym biznesem, o ile podejdziemy do tego z odpowiednią dozą kreatywności.
Dobry plan to dobry początek
Zanim zaczniesz układać biznesplan, zrób rozeznanie rynku, znajdź dobrą lokalizację i prześledź działania konkurencji. Następnie warto przeprowadzić analizę SWOT, określić grupę docelową, oszacować koszty i prognozy zysków oraz ustalić strategię marketingową. Przede wszystkim trzeba określić, dla kogo budujesz hotel i jaki będzie jego standard: szczególną popularnością w ostatnich latach cieszą się hotele o standardzie ekonomicznym, dla mniej zamożnych klientów. Jeżeli jednak dysponujesz większym kapitałem, możesz zainwestować w bardziej luksusowy obiekt o wysokim standardzie, który może przynieść większe zyski – interesującym rozwiązaniem dla niewielkich budynków jest kameralny hotel butikowy. Przy tak dużej inwestycji, jaką jest 5-gwiazdkowy hotel, trzeba jednak jak najbardziej precyzyjnie określić popyt na tego typu usługi w danej lokalizacji.
Każdy pokój z innej bajki?
Pokoje hotelowe nie muszą wyglądać identycznie. Już w momencie układania biznesplanu warto mieć koncepcję wystroju całości i poszczególnych pomieszczeń: w przypadku małego hotelu dobrze sprawdzą się nietuzinkowe klimaty i nuta oryginalności. Hotel może posiadać swój motyw przewodni, np. muzykę, film czy historię – każdy pokój może być wówczas urządzony w stylu nawiązującym do innej epoki, innego gatunku muzycznego czy filmowego. Tworząc bardziej ekskluzywny obiekt, warto zainwestować w dzieła sztuki i antyki, które będą budować nastrój każdego z pokoi.
Wesela, konferencje i spa
Oprócz efektownie urządzonych pokoi hotel powinien oferować swoim gościom szereg usług, które urozmaicą i uatrakcyjnią pobyt. Kluczową sprawą jest dobra restauracja. Niezależnie od tego, czy zamierzamy serwować wykwintne dania, czy raczej proste, tradycyjne potrawy, warto zadbać o zawsze świeże produkty, przynajmniej po części dostarczane przez lokalnych producentów żywności. Ważny jest również wybór trunków, zarówno tych podawanych do obiadu czy kolacji, jak też drinków dostępnych w hotelowym barze – najbardziej opłaca się nawiązać współpracę z dużą, renomowaną hurtownią, jak np. http://warszawa.alkohole.eurocash.pl/, w której możemy zaopatrzyć się w różnego rodzaju alkohole najlepszych marek. Goście hotelowi, zwłaszcza przy dłuższych pobytach, chętnie korzystają z takich usług, jak zabiegi kosmetyczne, masaże, a także z basenu czy siłowni – warto uwzględnić to w już w planach budowy. Dla zwiększenia zysków można również wzbogacić ofertę hotelu o organizację wesel i konferencji, z zapewnieniem wyposażonych sal, dobrego sprzętu, cateringu, a nawet pomocy w doborze zespołu muzycznego czy fotografa.